Skutery elektryczne, znane również jako hulajnogi, są hulajnogami, które mają dołączony do nich silnik elektryczny.
Jak działają hulajnogi elektryczne?
Silnik elektryczny jest zasilany z baterii, ta z kolei jest napędzana przez kontroler, który jest odpowiedzialny za kontrolę mocy dostarczanej przez silnik. Moc silnika jest przekształcana w ruch koła dzięki przekładni (pasowej, łańcuchowej lub bezpośredniej).
Części składowe hulajnogi elektrycznej
Silnik elektryczny:
Hulajnogi są zazwyczaj wyposażone w silniki elektryczne typu szczotkowego, ponieważ oferują one wysoką niezawodność w ekonomicznej cenie. Chociaż silnik szczotkowy ma krótszą żywotność niż silniki bezszczotkowe, nie powinno to być czynnikiem, o który należy się martwić, ponieważ żywotność silnika szczotkowego zawsze będzie znacznie dłuższa niż innych elementów hulajnogi elektrycznej, takich jak koła, łożyska, transmisji, hamulców, itp. Dlatego silnik elektryczny powinien być ostatnim elementem, który ulegnie.
Baterie:
Akumulatory hulajnóg elektrycznych są zazwyczaj ołowiu technologii kwasowej, są one bardzo niezawodne i oferują żywotność +/- 500 cykli ładowania. Zazwyczaj występują w formatach 12 V, więc jeśli hulajnoga wskazuje, że jest 36 V, to najprawdopodobniej składa się z 3 baterii o 12 V każda, 3 x 12V = 36 V. Akumulatory mają różne pojemności ładowania (ampery), im większa pojemność (Ah), tym dłużej będą działać, ale również tym będą cięższe.
Kontroler:
Kontroler jest urządzeniem, które pozwala nam kontrolować moc dostarczaną przez silnik elektryczny, a także znać maksymalną moc silnika. Biorąc za przykład silnik o mocy 500 W, z kontrolerem 16 Amperów i wyposażony w baterie 36 V, mamy, że maksymalna (szczytowa) moc wyniesie 16 Amperów x 36 V : 576 W.
Transmisja:
Znajdziemy głównie 3 rodzaje przekładni stosowanych do skuterów elektrycznych, napęd bezpośredni, napęd łańcuchowy i napęd pasowy.
Przekładnia pasowa: Jest to najczęściej spotykane w hulajnogach o średniej i małej mocy. Jest ekonomiczna i łatwa w utrzymaniu, a przy tym bardzo trwała.
Przekładnia łańcuchowa: Jest to najczęstsza przekładnia stosowana w hulajnogach elektrycznych średniej i dużej mocy, jej odporność na moment obrotowy silnika jest największa.
Bezpośrednia transmisja: Jest to niezwykłe, tylko znaleźć w niektórych modelach skuterów elektrycznych z dużych średnicach kół. Jest to najlepszy system z punktu widzenia transmisji, ponieważ nie wymaga żadnej konserwacji, ale jest to również najdroższy i najbardziej skomplikowany system do naprawy.
Hamulce:
Istnieją zasadniczo dwa systemy hamulcowe dla hulajnóg elektrycznych, hamulce tarczowe i hamulce bębnowe. Oba systemy są odpowiedzialne za częściowe spowolnienie lub całkowite zatrzymanie hulajnogi dzięki tarciu wytwarzanemu pomiędzy nieruchomą powierzchnią a ruchomą.
Hamulce bębnowe: w hamulcach bębnowych stałą powierzchnią są szczęki hamulcowe, a ruchomą powierzchnią jest bęben, który jest koncentrycznym cylindrem obracającym się jednocześnie z kołami.
Hamulce tarczowe: W hamulcach tarczowych ruchoma część (tarcza) przymocowana do obracającego się koła jest poddawana tarciu przez powierzchnie o wysokim współczynniku tarcia (klocki hamulcowe).